افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال 1404 در بحبوحه افزایش تعرفهها پیش بینی میشود. با تایید رسمی افزایش تعرفه واردات خودرو در سال آینده، قیمت تمام شده خودروهای وارداتی افزایش قابلتوجهی خواهد داشت و نگرانی خریداران را افزایش میدهد. این اقدام علیرغم تضمینهای قبلی مبنی بر این است که دولت قصد دارد روند واردات خودرو را تسهیل و سادهسازی کند.
به گزارش بخش خبری گلدیا، مهدی ضیغمی ناظر اجرایی برنامه واردات خودرو در وزارت کشور روز جمعه از آغاز دور جدید ثبتنام خودروهای وارداتی از روز شنبه خبر داد. وی توضیح داد که تاخیر در ثبتنامها به دلیل اصلاحات لازم برای تغییرات تعرفههای آتی است؛ حتی برای خودروهای با قیمتگذاری ثابت، اصلاحات بر اساس روشهای جدید ارزشگذاری گمرکی برای جلوگیری از بار مالی غیرمنتظره بر خریداران و فروشندگان ضروری بود.
ضیغمی همچنین تایید کرد که قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده با توجه به افزایش تعرفهها و بهروزشدن نرخ ارزشگذاری گمرکی افزایش خواهد یافت.
مقیاس افزایش تعرفه
آخرین لایحه بودجه دولت، تعرفه ۱۰۰ درصدی وارداتی را برای همه خودروها وضع کرده و ساختار پلکانی قبلی را حذف می کند. پیشازاین، خودروهای برقی تنها 4 درصد، مدلهای هیبریدی 15 درصد و خودروهای بنزینی با نرخهایی از 20 تا 135 درصد بر اساس حجم موتور مشمول مالیات بودند. بااینحال، از سال آینده، همه خودروها صرف نظر از نوع با تعرفه یکسان 100 درصدی روبرو خواهند شد.
این رویکرد کلی تعرفه با مخالفت شدید نمایندگان مجلس مواجه شد و آنها به دنبال کاهش این نرخ به 60 درصد در جریان بررسی بودجه بودند؛ اما مجمع تشخیص مصلحت نظام مانع از تلاش آنها شد و پیشنهاد اصلی دولت را تایید کرد.
تغییر در سیاست و تضادها در رویکرد
تصمیم برای افزایش تعرفهها نشاندهنده انحراف آشکار از وعدههای تبلیغاتی قبلی است. در طول مناظرههای انتخاباتی، مقامات دولتی از ایده رقابتیتر بودن بازار خودرو دفاع کرده بودند. علی خسروانی، تحلیلگر مشهور بازار خودرو، حتی در یک گردهمایی خصوصی به نقل از پزشکیان، از بالا بودن نرخ تعرفهها انتقاد کرد و آن را «نه تعرفه، بلکه باجگیری» خواند.
اولویت تولید درآمد بر دسترسی به بازار
علیرغم تعهدات قبلی برای تسهیل واردات خودرو، دولت با استفاده از افزایش تعرفهها برای کمک به کاهش کسری بودجه، درآمدزایی را در اولویت قرار داده است. این اقدام به ویژه با مواضع علی آبادی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که به شدت از خودروهای هیبریدی حمایت کرده و بر اهمیت کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا تاکید کرده بود، در تضاد است.
گران شدن خودروهای وارداتی
با افزایش تعرفهها و تاخیر در تخصیص ارز برای واردات، پیشبینی میشود قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در سال آینده به شدت افزایش یابد. این امر دسترسی مصرفکنندگان را به این خودروها محدودتر میکند و آنها را از یک محصول مصرفی قابل دسترس به یک کالای لوکس با هدف سرمایهگذاری تغییر میدهد. از قضا همین چند ماه پیش ضیغمی به مردم اطمینان داده بود که خودروهای وارداتی مقرونبهصرفهتر میشوند!
چه کسی بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟
تعرفه 100 درصدی شدیدترین تأثیر را بر خودروهای برقی و هیبریدی خواهد داشت که قبلاً از نرخهای بسیار پایینتری به ترتیب 4 و 15 درصد بهره میبردند. ازسویدیگر، خودروهای بنزینی با حجم موتور بین 2001 تا 2500 سیسی که قبلاً 135 درصد مالیات داشتند، شاهد کاهش تعرفهها خواهند بود.
در نهایت، انتظار میرود که تغییر سیاست، بازار خودروهای وارداتی را تغییر دهد و خودروهای خارجی را گرانتر کند و در عین حال درآمدهای دولت را افزایش دهد. باید ببینیم آیا این موضوع در بلندمدت به نفع مصرفکنندگان است یا خیر.
منبع: اقتصاد آنلاین