هفتمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو، بزرگترین و مهمترین نمایشگاه صادراتی کشور، امروز رسماً در مرکز دائمی نمایشگاههای تهران افتتاح شد. این رویداد که به عنوان بستری استراتژیک برای ارتباط کسب و کارهای ایرانی با بازارهای جهانی طراحی شده است، امسال پذیرای شرکتها و نمایندگانی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان است.
به گزارش بخش خبری گلدیکا، هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸ صبح الی ۱۵ عصر به مدت ۴ روز از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت برگزار میشود. این رویداد فرصتی عالی برای نمایش تواناییهای فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی به جامعه بینالمللی است. بیش از ۲ هزار شرکت و نماینده خارجی برای بررسی فرصتهای تجاری و ایجاد ارتباط با برندهای صنعتی پیشرو ایران به تهران سفر کردهاند.
امسال، بیش از ۸۰۰ شرکت برجسته ایرانی محصولات، نوآوریها و دستاوردهای خود را در طول پنج روز نمایشگاه به نمایش خواهند گذاشت که نشاندهنده قدرت متنوع صنعتی ایران است.
ایران اکسپو ۲۰۲۵ با تمرکز ویژه بر شبکهسازی و تقویت مشارکتهای بینالمللی، میزبان ۲۵۰۰ تاجر خارجی از ۱۰۶ کشور در کنار مقاماتی از ۳۹ کشور مختلف است. مهمانان برجسته شامل دبیرکلهای سازمان همکاری اقتصادی D-8، سازمان همکاری اقتصادی اکو (ECO)، انجمن کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA) و سازمان همکاری شانگهای هستند.
محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت، تأکید کرد که نمایشگاه ایران ۲۰۲۵، به همراه اجلاس آتی همکاری ایران و آفریقا، نقاط عطف اقتصادی و سیاسی اصلی ایران در سال جاری هستند. وی فاش کرد که بیش از ۴۰۰۰ متقاضی تجاری از ۱۱۰ کشور برای این نمایشگاه ثبت نام کردهاند که افزایش قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته است. شرکتکنندگان نماینده ۴۱ آسیایی، ۲۱ اروپایی، ۳۹ آفریقایی، ۸ آمریکایی و یک کشور اقیانوسیهای هستند.

دهقان دهنوی همچنین چالشهای ناشی از این سطح بیسابقه از علاقه بینالمللی را برجسته کرد و خاطرنشان کرد که هتلهای چهار و پنج ستاره تهران در حال حاضر قادر به پذیرایی از حدود ۲۵۰۰ مهمان هستند. در نتیجه، برگزارکنندگان در حال بررسی دقیق ثبتنامها هستند تا مؤثرترین و امیدوارکنندهترین شرکتکنندگان را برای تعامل تجاری با شرکتهای ایرانی در اولویت قرار دهند.
صدیف بیکزاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی، در مورد ارتقاء گسترده زیرساختها و بهبودهای محتوایی انجام شده در آمادهسازی نمایشگاه صحبت کرد. او تأکید کرد که بستری قوی برای پشتیبانی از مذاکرات تجاری (B2B) بین صادرکنندگان ایرانی و هیئتهای تجاری بینالمللی ایجاد شده است.
بیکزاده در ادامه توضیح داد که برنامهریزی جامع محتوایی انجام شده است که نمایشگاه امسال را از دوره قبل متمایز میکند. او با اشاره به اینکه انجمن جهانی نمایشگاههای بینالمللی تنها ۲۵ طبقهبندی تخصصی را برای برگزارکنندگان به رسمیت میشناسد – معیاری که شرکت نمایشگاههای بینالمللی ایران در تلاش برای دستیابی به آن است – خاطرنشان کرد که رویکرد آنها با استانداردهای جهانی صنعت نمایشگاهی همسو است.
او در پایان به حمایت روزافزون دولت، از جمله حمایت مستقیم رئیس جمهور، اشاره کرد که نشاندهنده شناخت روزافزون نقش حیاتی صنعت نمایشگاه در استراتژیهای توسعه اقتصادی ایران است.
منبع: موج نیوز