فرآیند واگذاری شرکت سایپا به بخش خصوصی به مراحل نهایی خود نزدیک شده است، در حالی که رقابتی جدی میان شرکت کرمان موتور و هلدینگ داتوان در جریان است.
به گزارش بخش خبری گلدیکا، روند واگذاری سایپا به بخش خصوصی در حالی به مراحل پایانی خود نزدیک میشود که رقابت جدی میان کنسرسیوم بانک شهر-کرمان موتور و هلدینگ داتوان شکل گرفته است. سایپا که به دلیل مشکلات مدیریتی، تحریمها و دخالتهای دولتی با زیان انباشته ۶۵ هزار میلیارد تومانی مواجه است، به نمادی از بحران صنعت خودروسازی ایران تبدیل شده است. در همین راستا، دولت از سال گذشته در راستای کاهش بار مالی و جلوگیری از ورشکستگی صنعت خودروسازی، اقدام به واگذاری سهام تودلی سایپا کرده است.
رقابت بر سر سهام سایپا کنسرسیوم بانک شهر-کرمان موتور با هدف تصاحب ۴۲ درصد سهام سایپا وارد رقابت شده است. کرمان موتور، که به مونتاژ خودروهای کرهای شناخته میشود، با همکاری بانک شهر و با نسبت ۶۰ به ۴۰، به دنبال تسلط بر دومین خودروساز بزرگ ایران است. با این حال، شفافیت منابع مالی و برنامههای این کنسرسیوم برای احیای سایپا مورد تردید قرار گرفته است.
در سوی دیگر، هلدینگ داتوان که کمتر از یک سال از تأسیس آن میگذرد، بهطور غیرمنتظره وارد رقابت برای خرید سایپا شده است. حضور بابک زنجانی،که سابقه محکومیت مالی دارد، در پسزمینه این هلدینگ، موجب نگرانیهایی در خصوص سلامت فرایند واگذاری شده است. زنجانی که پیشتر به اتهام فساد مالی کلان محکوم شده بود، اکنون با حکمی جدید و ۲۰ سال حبس، بار دیگر به عرصه اقتصادی بازگشته است. این موضوع موجی از انتقادات را برانگیخته و موجب ایجاد شائبههایی درباره شفافیت و سلامت روند واگذاری شده است.
تردیدها و واکنشها منتقدان نسبت به نبود نظارت دقیق بر فرایند واگذاری سایپا هشدار دادهاند. آنها معتقدند در شرایطی که انتقادها نسبت به واگذاری ایران خودرو بالا بود، واگذاری سایپا در سکوتی تاملبرانگیز پیش میرود. برخی کارشناسان اقتصادی نیز نگران هستند که این فرایند بهجای احیای سایپا، به فرصتی برای بهرهبرداری از داراییها و برند آن تبدیل شود.
چالشهای پیشروی سایپا سایپا که با زیان انباشته و خطوط تولید فرسوده مواجه است، به برنامهای جامع برای بازسازی و احیا نیاز دارد. با این حال، کنسرسیوم بانک شهر-کرمان موتور به دلیل عدم شفافیت برنامههای مالی و هلدینگ داتوان به دلیل ارتباطات بحثبرانگیز، با انتقادات گستردهای روبهرو هستند. در همین حال، بابک زنجانی با اظهاراتی در شبکه اجتماعی ایکس، کنسرسیوم رقیب را به دلیل نداشتن نقدینگی کافی مورد انتقاد قرار داده است.
آینده سایپا واگذاری سایپا میتواند نقطه عطفی برای صنعت خودروسازی ایران باشد. اما اگر این فرایند بدون معیارهای دقیق نظارتی و بررسی اهلیت خریداران صورت گیرد، نه تنها امیدی به احیای سایپا نخواهد بود، بلکه ممکن است این خودروساز بزرگ کشور به بستری برای بهرهبرداری مالی تبدیل شود.
منبع» تجارت نیوز