روانشناسی بازارهای مالی به احساسات معاملهگران و تاثیر آن بر رفتار بازار اشاره دارد. بازارهای مالی دارای ابعادی پیدا و پنهاناند. مواردی مانند سقف و کف قیمتها، جزو ابعاد آشکار بازار محسوب میشوند. اما بازار صرفا بر پایه منطق و تحلیل دادهها پیش نمیرود؛ بلکه احساساتی چون ترس، طمع و هیجان در معاملهگران نیز بر روند بازار تاثیر میگذارند. وقتی بازار رو به رشد است، افراد به خرید بیش از حد طمع میکنند. برعکس، در سیر نزولی قیمت، ترس از ضرر بیشتر، معاملهگران را به فروش داراییهای خود سوق میدهد. همین الگوهای ساده نوساناتی را به وجود میآورند که تنها با تحلیل رفتار جمعی درککردنی است. آشنایی با دانش روانشناسی بازار، به شما کمک میکند تا تصمیمات بهتری بگیرید و از اشتباهات رایج جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا در این مقاله با روانشناسی بازارهای مالی و اهمیت آن آشنا شویم.
روانشناسی بازار یعنی چه؟
روانشناسی بازار از جمله مباحث اقتصاد رفتاری است که موضوع اصلی آن، بررسی رفتار و احساسات فعالان بازار است. در این شاخه به تحلیل هیجانات و واکنشهای بازیگران بازارهای مالی در بازههای زمانی مشخص میپردازیم. احساساتی مانند ترس، طمع، اعتماد به نفس بیش از حد و ترس از دست دادن، از جمله هیجانات رایج تاثیرگذار بر بازارهای مالی به شمار میآیند. در واقع روانشناسی بازار نشان میدهد که چگونه احساسات جمعی نوسانات قیمتی ایجاد میکنند.
احساسات چگونه بر بازار تاثیر میگذارند؟
اگر سرمایهگذاران یک بازار، به رشد آن اعتماد داشته باشند، امکان رشد افزایش مییابد؛ حتی اگر عوامل بنیادی این روند را پیشبینی نکنند!
بروز شایعهای مبنی بر کمبود یک محصول در بازار را تصور کنید. طولی نمیکشد که افراد زیادی به صورت هیجانی اقدام به خرید آن میکنند. دلیل این اقدام، برای بعضی ترس از نایاب شدن آن جنس است و برای بعضی طمع فروش با قیمت بالاتر در آینده نزدیک. در این حالت، بدون هیچ دلیل فاندامنتال یا تکنیکالی، قیمت محصول مورد نظر بالا میرود. این امر در مورد بازارهای کریپتو نیز صادق است.
چرا باید به روانشناسی بازارهای مالی در معامله گری توجه کنیم؟
روانشناسی بازارهای مالی نقش کلیدی در موفقیت یا شکست معاملهگران دارد. رفتارهای احساسی و هیجانی تصمیمگیریهای غیر منطقی را به دنبال دارند. این تصمیمات اغلب موجب زیاناند. با شناخت تاثیر عوامل روانی، میتوان به موقعیتهای پر ریسکتر با دید بازتری نگاه کرد. همچنین با تسلط بر این شاخه اطلاعاتی مهمی چون جهت احتمالی قیمتها و عملکرد بازار در بازههای زمانی مختلف را کسب میکنیم. توجه کنید که شناسایی فرصت، از ابزارهای مهم یک معاملهگر موفق است. بسیاری از فرصتها در عمق ناپیدایی بازار و تحت تاثیر موقعیت روانی بازیگران نهفته است. اگر معاملهگر خود را به دادههای بنیادی و تکنیکال بازار محدود کند، از شناسایی این فرصتهای کسب سود بیبهره میماند. موفقیت معاملهگران بازار، در گرو کنترل احساسات آنهاست.
چرخه احساسات سرمایه گذار چیست؟
چرخه احساسات سرمایهگذار به الگویی تکراری اشاره دارد که فرد در روندهای صعودی و نزولی بازار تجربه میکند. گاهی بازار صعودیست و قیمتها مدام افزایش مییابند؛ بنابراین سرمایهگذاران احساس اعتماد به نفس میکنند. گاهی اما برعکس، بازار نزولی است و وحشت و ناامیدی به معاملهگران هجوم میآورد. این طیف احساس و هیجان در بازار همان چرخه احساسات سرمایهگذار است. تقریبا یک قرن پیش، هامفری بی. نیل برای اولین بار ایدهی چرخه احساسات بازار را مطرح کرد. نیل مدعی شد که این چرخه قابل پیشبینی است. او بر این باور بود که یک بازار، با طی روندی شامل احساسات خوشبینی، هیجان، سرخوشی، اضطراب، ترس و تسلیم به بلوغ میرسد.
روند چرخه احساسات در بازارهای مالی چگونه است؟
«خوشبینی» هنگام صعود اولیه پس از رکود رخ میدهد. این امر به سرمایهگذاران اعتماد به نفس میدهد. در این مرحله «هیجان»، به انجام سرمایهگذاریهای خارج از اصول توسط برخی افراد میانجامد. مرحله بعدی «سرخوشی» است. تاثیر سرخوشی را در ادامه روند صعودی میبینیم؛ جایی که معاملهگران، مطمئن از حفظ سود، احتیاط را کنار میگذارند. با شروع سیر نزولی، نشانههایی از «اضطراب» در بین سرمایهگذاران سر بر میآورد. در حالت اضطرابی، سرمایهگذار به فروش فکر میکند. «ترس» زمانی است که فرد تمام موقعیتها را در تلاش برای کنترل زیان میبندد. اینجا بازار به «تسلیم» میرسد. مرحلهی تسلیم زمانیست که کسی به بازگشت روند صعودی امیدی ندارد. در چنین موقعیتی همه به هر قیمتی فروشندهاند تا هر چه سریعتر بازار را ترک کنند.
روانشناسی بازار و روانشناسی معامله گری چه فرقی باهم دارند؟
روانشناسی معاملهگری، رفتار هر یک از افراد را به صورت مجزا توصیف میکند. ابعاد مختلفی از احساسات بر استراتژی وی بر معاملات تاثیر میگذارند. با شناخت این احساسات میتوانیم رفتار یک فرد را در معامله پیشبینی کنیم. حال آنکه روانشناسی بازار یک امر فردی نیست. در این علم، روند کلی یک بازار را با بررسی رفتار جمعی و احساس جمعی حاکم بر آن، در بازهی زمانی مشخص بررسی میکنیم.
چطور از روانشناسی بازار برای پیش بینی رفتار سرمایه گذاران استفاده کنیم؟
در ابتدا باید بر احساسات خودتان مسلط شوید. معمولا روند بازارها از کنترل فرد فرد معاملهگران خارج است. از آنجا که پای سرمایه شما مطرح است، طبیعتا در نوسانهای بازار، حسهای مختلفی را تجربه میکنید. باید یاد بگیرید چگونه در زمان ترس، طمع و یا ناراحتی، خود را کنترل کنید و از تصمیم هیجانی پرهیز کنید. کنترل خود، اولین قدم است. پس از آن شاخصهایی متنوع، مانند «ترس و طمع» اطلاعات مفیدی برای تصمیمگیری به شما میدهند. خیلی وقتها وحشت جمعی، نشان از رسیدن قیمت به کف خود دارد و نوید صعود میدهد. برعکس ممکن است هنگام خوشبینی سرمایهگذاران، بازار به اوج خود نزدیک شود. منظورمان از وضعیت اوج، رسیدن بازار به سقف صعود و شروع سیر نزولی است.
شاخص های روانشناسی بازار کدامند؟
همانطور که گفتیم، شاخص «ترس و طمع» یکی از پر استفادهترین نمودارها برای درک وضعیت روانی بازار است. شاخص “VIX” نیز میزان ترس یا اطمینان معاملهگران را پیشبینی میکند. شاخص «بازار گاوی و بازار خرسی» به صورت انحصاری بر احساسات بیت کوین در پلتفرمهای اجتماعی میپردازد.
کمک گرفتن از شاخصها مفید است، اما شخص معاملهگر نیز باید قدرت روانشناسی بازار و پیشبینی رفتار سرمایهگذاران را در خود بالا ببرد.
ویژگی های روانشناسی یک معامله گر موفق
کنترل احساسات لحظهای، ویژگی روانی اصلی یک معاملهگر موفق است. مسیر شما در یک بازار فراز و نشیبهایی را به خود خواهد دید. سعی کنید در خود شخصیتی سازگار بسازید و از تصمیمهای رادیکال دور بمانید. انضباط و تفکر استراتژیک در این مورد به شما کمک میکند. زمانی که تفکر استراتژیک شخصی دارید، از رفتار اکثریت تاثیر کمتری میگیرید. استراتژی مدون شخصی، توشهای مفید است تا در شرایط ترس یا طمع بازار، تصویر بزرگتر را ببینید و تصمیم درستی بگیرید. استراتژی شخصی، با مشخص کردن اهداف کوتاه و بلند مدت، جلوی طمعورزی را نیز میگیرد. در صورت تغییر شرایط بازار، باید خود را با نظم جدید تطبیق دهید. از این جهت به استمرار در یادگیری و بهروز ماندن نیاز دارید. برای اینکه یک معاملهگر موفق شوید، باید صبوری در بازار را تمرین کنید. عجله در خرید و فروش، دلایل پنهانی چون اضطراب و طمع دارد. این ویژگیهای روانی تصمیمهای بهتری را برایتان به ارمغان میآورد و شانس موفقیت شما را در نوسانهای مختلف بازار بالا میبرد.
سخن پایانی
احساسات معاملهگران و سرمایهگذاران، بر قیمتها و چرخه بازار تاثیر میگذارند. فرد معاملهگر برای موفقیت باید در کنار دانش فنی و تکنیکال، از دانش روانشناسی بازار نیز بهره ببرد. روانشناسی بازار عاملی کلیدی در درک و پیشبینی رفتار سرمایهگذاران است. آگاهی از نقش احساسات و هیجانات بر تصمیمگیری مالی افراد، به معاملهگر یا سرمایهگذار یک بازار مشخص، در اتخاذ تصمیم بهینه کمک میکند. امیدواریم با آگاهی و تسلط نسبت به هیجانهای حاکم بر بازار مورد نظرتان، در رسیدن به اهداف خود موفق باشید.
سوالات متداول
تحلیل فاندامنتال چیست؟
تحلیل فاندامنتال به بررسی عوامل بنیادی مانند درآمد شرکتها، وضعیت اقتصادی، نرخ بهره و سیاستهای مالی میپردازد. هدف تحلیل فاندامنتال تعیین ارزش واقعی داراییهاست.
دامیننس چیست؟
دامیننس به سهم یک دارایی (معمولا بیت کوین) از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. این شاخص نشاندهنده تاثیر و قدرت آن دارایی در بازار است.
بازار خرسی در ارز دیجیتال یعنی چه؟
بازار خرسی بازاریست که در آن قیمت ارزهای دیجیتال برای مدتی طولانی در سیر نزولی ماندهاند. این وضعیت معمولا با ترس و عدم اطمینان سرمایهگذاران همراه است.