به گزارش بخش خبری گلدیکا، ایرانخودرو و سایپا اخیراً بهطور علنی از احتمال افزایش قیمت محصولاتشان در آینده نزدیک خبر دادهاند. با وجود افزایش حدود ۱۰ درصدی نرخ دلار در یک ماه گذشته، قیمت برخی خودروها مانند ریرا حدود ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و بیشتر مدلهای داخلی بدون تغییر محسوس در بازار آزاد عرضه میشوند. این در حالی است که زمزمه افزایش قیمت کارخانهای، میتواند معادلات بازار خودرو طی هفتههای آینده را تحت تاثیر قرار دهد. در حال حاضر، اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد در پایینترین سطح سالهای اخیر قرار دارد و تصویر شفافی برای خریداران واقعی ایجاد میکند.
احتمال افزایش قیمت کارخانهای
از مرداد ۱۴۰۴، قیمت خودروها در کارخانه توسط خود خودروسازان تعیین میشود و شورای رقابت مسئولیت مستقیم قیمتگذاری را کنار گذاشته است. بنابراین ایرانخودرو، سایپا و دیگر مونتاژکاران، با توجه به هزینههای تولید و سیاستهای داخلی، بر قیمت نهایی اثرگذار خواهند بود. افزایش قیمت کارخانهای معمولاً بر ارقام فروش بازار آزاد نیز اثر میگذارد و اولین واکنشها نشان میدهد که خودروسازان به سرعت دست به کار شدهاند.
مدیرعامل سایپا در ۲۷ مرداد با ارسال نامهای به سازمان بورس، از تغییر قیمت محصولات کارخانه خبر داد و فردای آن، ایرانخودرو نیز اطلاعیهای منتشر کرد. بر اساس اعلام ایرانخودرو، قیمت محصولات برای فروشهای آتی با رعایت دستورالعمل ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمتها محاسبه خواهد شد.
فاصله کم قیمت کارخانه و بازار آزاد
هماکنون تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد بیسابقه است؛ تا دو سال گذشته، قیمت بازار آزاد ایرانخودرو گاهی دو برابر ارقام کارخانه بود، اما اکنون اختلاف تنها چند درصد است. برای نمونه، پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در کارخانه حدود ۷۲۳ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که در بازار آزاد به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است.
کوییک GX یکی از ارزانترین خودروهای داخلی است که کارخانه آن را حدود ۵۰۵ میلیون تومان میفروشد و بازار آزاد بین ۵۳۰ تا ۵۴۰ میلیون تومان قیمتگذاری کرده است. این اختلاف چهار تا پنج درصدی برای بسیاری از خودروهای سواری داخلی مشاهده میشود و باعث شده قیمتهای بازار نزدیک به نمایندگیها باشد.
بازار خودرو بیاعتنا به نوسان دلار
با افزایش نرخ دلار از حدود ۸۸ هزار تومان در اوایل مرداد به ۹۵ تا ۹۶ هزار تومان در شهریور، بازار خودرو واکنش چندانی نشان نداده است. به عنوان مثال، شاهین پلاسی از یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان کاهش یافت، رانا پلاس در محدوده ۷۸۰ میلیون تومان باقی ماند و ریرا از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
این شرایط نشان میدهد که فعلاً خریداران واقعی خودرو میتوانند با تحلیل دقیق وضعیت کارخانه و بازار، تصمیم آگاهانهای درباره خرید یا صبر کردن بگیرند، زیرا فاصله قیمتها در پایینترین سطح تاریخی قرار دارد و افزایش احتمالی قیمت کارخانه در روزهای آینده میتواند تغییرات جدیدی در بازار ایجاد کند.
منبع: تجارت نیوز