برای بهدست آوردن سود، باید در موقعیت مناسب قرار بگیرید. اگر بدانید پوزیشن معاملاتی چیست و نحوه قرار گرفتن در یک موقعیت مالی را بدانید، الفبای معاملهگری را یاد گرفتهاید. در دنیای پرهیاهوی بازارهای مالی، از جمله طلای آب شده انتخاب درست پوزیشن معاملاتی مرز بین یک معامله موفق و یک فرصت از دسترفته است! اگر پا به میدان بازی گذاشتهاید، پس باید هوشمندانه بازی کنید. در این مقاله، به مفهوم پوزیشن معاملاتی، انواع آن و نحوه انتخاب بهترین موقعیت معاملاتی خواهیم پرداخت.
پوزیشن معاملاتی چیست؟
پوزیشن معاملاتی به تصمیم معاملهگر برای خرید یا فروش یک دارایی مالی در بازار میگویند. این تصمیم شامل ورود به بازار (خرید یا فروش) و نگهداری آن موقعیت تا زمانی است که معاملهگر به هدف موردنظر خود برسد یا تصمیم به خروج بگیرد. بهعبارت سادهتر، پوزیشن معاملاتی نشاندهنده جایگاه شما در بازار است؛ اینکه شما خریدارید، فروشندهاید یا نگهدارنده.

انواع موقعیت معاملاتی
پوزیشن معاملاتی به دو دسته اصلی لانگ و شورت تقسیم میشوند. این دستهبندی براساس پیشبینی معاملهگر از تغییرات قیمت دارایی در آینده صورت میگیرد و نشاندهنده نوع نگرش او نسبت به روند بازار است. در ادامه، هر کدام از این پوزیشنها را توضیح میدهیم:
- پوزیشن خرید (Long Position)؛
- پوزیشن فروش (Short Position)؛
- پوزیشن خنثی (Neutral Position).
موقعیت لانگ
در پوزیشن خرید (Long Position)، معاملهگر پیشبینی میکند که قیمت دارایی صعودی خواهد بود. بنابراین دارایی را خریداری کرده و با افزایش قیمت، آن را با سود میفروشد. این تصمیم را براساس تحلیل تکنیکال یا بنیادی میگیرد. در پوزیشن لانگ، معاملهگر دارایی را در قیمت فعلی آن میخرد و منتظر میماند تا قیمت افزایش یابد. بهعنوان مثال، اگر خرید طلای آب شده را به قیمت ۱۰۰ دلار داشته باشید و قیمت آن در آینده به ۱۵۰ دلار برسد، میتواند آن را بفروشد و ۵۰ دلار سود کند. برای گرفتن این موقعیت باید از شروع روند صعودی مطمئن باشد.
موقعیت شورت
پوزیشن فروش (Short Position) یعنی قرار گرفتن در موقعیت فروش. این موقعیت، مناسب زمانی است که انتظار دارید قیمت دارایی کاهش یابد. اگر قبل از شروع روند نزولی، دارایی خود را بفروشید و سپس با کاهش قیمت آن را بازخرید کنید، بدین شکل به سادگی از این تفاوت قیمت، سود حاصل میکنید. به یاد داشته باشید، این پوزیشن مناسب زمانی است که شما از شروع روند نزولی آگاهید. به زبان ساده، دارایی خود را در قیمت فعلی بازار که بالاتر است میفروشید تا از ضرر جلوگیری کنید. بهعنوان مثال، اگر شما سهامی را با قیمت ۱۰۰ دلار خریدهاید و پیشبینی میکنید که روند نزولی آن آغاز خواهد شد، آن را با همان قیمت ۱۰۰ دلار میفروشید. ارزش دارایی کاهش خواهد یافت و میتوانید همان دارایی را با قیمت ۵۰ دلار بخرید و از تفاوت قیمت آن سود کنید.
موقعیت خنثی
پوزیشن خنثی به انگلیسی (Neutral Position) به این معناست که قرار نیست در هیچ یک از دو موقعیت خرید و فروش قرار بگیرید. در واقع نه قصد خرید دارید و نه فروش. وقتی از موقعیت خنثی صحبت میکنیم، به این معنی است که هیچگونه تمایلی به جهتدهی قیمت وجود ندارد و فعلا قرار است صبورانه منتظر تغییرات باشید.
ممکن است به دلایل مختلفی در موقعیت خنثی قرار بگیرید:
- از روند بازار مطمئن نیستید: زمانی که تحلیلها یا شاخصها به اندازه کافی قطعی نیستند یا بازار در حال نوسان است و جهتگیری مشخصی ندارد.
- قصد سرمایهگذاری بلندمدت دارید: تصمیم شما برای سرمایهگذاری بلندمدت است و میخواهید در موقعیت خود بمانید.
- مدیریت ریسک میکنید: زمانی که نمیخواهید تحت تاثیر نوسانات شدید بازار قرار بگیرید، شاید بهتر باشد از موقعیت خنثی برای کاهش ریسک، استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید: سیگنال سرمایهگذاری چیست؟
ریسک هر موقعیت معاملاتی
هر معاملعهای ریسک دارد، اما میزان آن به هر موقعیت معاملاتی مانند نوع معامله، ابزار مالی، شرایط بازار و استراتژی شما بستگی دارد. بهتر است در هر پوزیشنی که قرار میگیرید، میزان ریسک معامله را مدیریت کنید. معاملهگران حرفهای برای مدیریت ریسک معاملاتشان از استراتژیهای متفاوتی استفاده میکنند که خوب است با آنها آشنا شوید:
استفاده از استاپ لاس (Stop Loss)
استاپ لاس یا حد ضرر، یک ابزار ضروری است که کمکتان میکند تا از ضررهای بزرگ جلوگیری کنید. یعنی اگر در معاملاتتان حد ضرر را مشخص کنید، زمانی که به این حد برسید، باید دارایی را بفروشید. به عنوان مثال فرض کنید یک دارایی دارید که ارزش آن 100 دلار است. اگر حد ضرر دارایی خود را روی 90 دلار بگذارید، باید در قیمت 90 دلار بفروشیدش.
تنوع در پرتفوی (Diversification)
یک استراتژی خوب در مدیریت ریسک، تنوع پرتفوی است. اگر سرمایه خود را در داراییهای مختلف و بازارهای متفاوت توزیع کنید، مسلما ریسک معاملاتتان را کاهش میدهید. در واقع یک سبد چینی منطقی، به مدیریت ریسک پورتفوی شما کمک زیادی میکند؛ زیرا بدین شکل، ضرر در یک دارایی را با سود در داراییهای دیگر جبران میکنید.
تعیین نسبت ریسک به پاداش (Risk-Reward Ratio)
نسبت ریسک به پاداش یک ابزار ساده برای ارزیابی سودآوری یک معامله یا سرمایهگذاری است. قبل از هر معامله، نسبت ریسک به پاداش را مشخص کنید. معاملعگران حرفهای نسبت 1:2 یا 1:3 را توصیه میکنند. این یعنی برای هر واحد ریسکی که میپذیرید، باید حداقل دو یا سه برابر آن بهعنوان سود در نظر گرفتهاید.
نسبت ریسک به پاداش = پاداش (مقدار سود احتمالی)، تقسیم بر ریسک (مقدار زیان احتمالی)
فرض کنیم یک سرمایه به ارزش ۱۰۰ دلار دارید و این استراتژی را برای حد ضرر و حد سود در نظر گرفتهاید:
- حد ضرر (ریسک) = ۹۵ تومان (۵ تومان ضرر احتمالی)؛
- هدف سود (پاداش) = ۱۱۰ تومان (۱۰ تومان سود احتمالی).
در چنین حالتی برای محاسبه ریسک به پاداش معامله باید حد سود را بر حد ضرر تقسیم کنید:
۵/۱۰ = ۱/۲ یا همان ۱:۲.
این یعنی به ازای هر ۱ واحد ریسک، ۲ واحد انتظار سود دارید.

مقدار سرمایه گذاری مناسب
این که چه مقدار از سرمایهتان را در هر پوزیشن میگذارید را تعیین کنید. معاملهگران حرفهای توصیه میکنند که فقط درصد کوچکی از کل سرمایه خود را در هر معامله ریسک کنید. میتوانیم بگوییم مشخص کردن میزان سرمایهای که برای این نوع معاملات انتخاب میکنید به تحملپذیری ریسک شما برمیگردد.
پیروی از تحلیلها و استراتژیها
اگر تحلیلهای دقیق انجام دهید و تنها در صورت تایید تحلیلها، وارد پوزیشن شوید، باز هم توانستهاید مدیریت بهتری برای سرمایهگذاری داشته باشید. بهتر است از اقدام به معامله بر اساس احساسات و شایعات خودداری کنید تا سرمایه خود را در معرض ریسک زیاد قرار ندهید.
مدیریت احساسات و صبر
گاهی اوقات ریسکهای بزرگ از تصمیمات هیجانی و عجولانه ناشی میشوند. صبر و پیروی از استراتژیهای بلندمدت و منطقی میتواند به شما در کاهش ریسک کمک زیادی کند.
استفاده از ابزارهای پوشش ریسک
در برخی مواقع میتوانید با استفاده از ابزارهایی مانند قراردادهای آتی (Futures) یا گزینهها (Options) برای محافظت از خود در برابر تغییرات ناگهانی قیمتها، ریسکهای موجود را کاهش دهید.
بررسی مستمر بازار و وضعیت پوزیشنها
همیشه بازار را زیر نظر داشته باشید و در صورت لزوم پوزیشنهای خود را اصلاح کنید یا حتی ببندید. این کار کمکتان میکند تا از خطرات غیرمنتظره جلوگیری کنید. با پیادهسازی این راهکارها، میتوانید ریسکهای معاملات خود را به حداقل برسانید و شانس موفقیت در پوزیشنهای معاملاتی که انتخاب میکنید را افزایش دهید.
رابطه پوزیشن و استراتژیهای معاملاتی
این استراتژیها هستند که تعیین میکنند شما در چه پوزیشنی قرار بگیرید. بنابراین پوزیشنهایی که انتخاب میکنید، نتیجه تحلیلها و استراتژیهای شماست. استراتژیهای معاملاتی به تحلیل بازار، مدیریت ریسک و زمانبندی صحیح پوزیشنها کمک میکنند.

این مطلب را از دست ندهید: استراتژی معاملاتی چیست؟ معرفی انواع استراتژی معاملاتی
چطور با تحت تکنیکال پوزیشن معاملاتی انتخاب کنیم؟
استفاده از تحلیل تکنیکال برای انتخاب پوزیشنهای معاملاتی یکی از روشهای محبوب و مؤثر در بازارهای مالی است. تحلیل تکنیکال به بررسی و تحلیل حرکتهای قیمت در گذشته و استفاده از ابزارهای مختلف برای پیشبینی روندهای آینده بازار میپردازد. در این روش، از دادههای قیمت و حجم معاملات برای شناسایی الگوهای قیمت، سطوح حمایت و مقاومت، و نوسانات بازار استفاده میشود.
در نهایت، انتخاب پوزیشنهای معاملاتی با استفاده از تحلیل تکنیکال یک فرایند دقیق و تحلیلی است که نیاز به تجربه و درک عمیق از بازار دارد. با شناسایی روندها، سطوح حمایت و مقاومت، استفاده از الگوهای نموداری و اندیکاتورها، میتوانید تصمیمات بهتری در زمینه ورود و خروج از معاملات اتخاذ کنید. همچنین، توجه به مدیریت ریسک و استفاده از ابزارهایی مانند استاپ لاس و هدف سود، کمکتان میکند که معاملات خود را با اطمینان بیشتری انجام دهید و ریسکهای غیرضروری را کاهش دهید.
خیلی خوب بود. ممنون از نوشته هاتون.